Modernizarea comerțului cu menținerea cadrului constituțional al Uniunii Europene: o perspectivă asupra abordării echilibrate urmate în Avizul 1/17
Numărul 1 Anul 2020ABSTRACT
The Court of Justice of the European Union decided in the Opinion 1/17 that the Investor-State Dispute Settlement Mechanism (ISDS) in Chapter 8 of the CETA is compatible with EU primary law. That landmark Opinion clarifies the concept of ‘autonomous legal order’, which is essential in the law of EU external relations, and contains important guidance on how other fundamental principles of EU law apply in new-generation trade and investment agreements, in particular equal treatment and the right of access to an effective remedy before an independent tribunal. The article sheds some light on the balance struck by the Court between the political objectives of promoting and modernising investment protection, on the one hand, and the need to safeguard the constitutional framework on which the EU is based, on the other hand. Since it establishes the conditions under which the EU may submit to ISDS mechanisms in future agreements, Opinion 1/17 clearly has significance beyond the ratification of the CETA.
Keywords: | Comprehensive Economic and Trade Agreement; Investor-State Dispute Settlement Mechanism; autonomy of the EU legal order; fundamental principles of EU law |
REZUMAT
Curtea de Justiție a Uniunii Europene a statuat în Avizul 1/17 că mecanismul de soluționare a litigiilor referitoare la investiții între investitori și state (în continuare „mecanismul SLIS”) din capitolul 8 al CETA este compatibil cu dreptul primar al UE. Acest aviz de referință clarifică noțiunea de „ordine juridică autonomă”, care este esențială în dreptul UE în materia relațiilor externe, și conține îndrumări importante asupra modului în care alte principii fundamentale ale dreptului UE se aplică în noua generație de acorduri comerciale și de investiții, în particular egalitatea de tratament și dreptul la o cale de atac efectivă în fața unei instanțe judecătorești independente. Articolul clarifică echilibrul atins de Curte între obiectivele politice ale promovării și modernizării protecției investițiilor, pe de o parte, și nevoia menținerii cadrului constituțional pe care se întemeiază UE, pe de altă parte. În măsura în care stabilește condiții în temeiul cărora UE se poate supune mecanismelor SLIS în viitoarele acorduri, Avizul 1/17 are în mod evident o semnificație ce transcende ratificarea CETA.
Legislaţie relevantă: | – |
Cuvinte cheie: |
Citește articolul complet în platforma de documentare juridică Sintact.ro! Solicită un cont demo gratuit completând formularul de mai jos: |