Regulamentul nr. 1/2003: O evaluare după douăzeci de ani

Numărul 2 Anul 2023
Revista Numărul 2 Anul 2023

ABSTRACT

Regulation 1/2003 brought about a radical change in the way in which the EU antitrust prohibitions contained in Articles 101 and 102 TFEU are enforced. The previous enforcement regime, under Regulation 17, which dated from 1962, was characterised by a centralised notification and authorisation system for Article 101(3) TFEU. Regulation 1/2003 abolished this system and replaced it by a system of ex post enforcement. The objectives of this reform were to allow the European Commission to become more active in the pursuit of serious infringements of Articles 101 and 102 TFEU, as well as to decentralise enforcement to the Member States’ competition authorities and to the national courts, while maintaining EU-wide consistency.

This paper provides an overview of the genesis of Regulation 1/2003, its objectives, and its main results, as apparent twenty years later. It finds that the decentralisation to the national competition authorities, cooperating with the European Commission and each other in the European Competition Network, has been a major success, beyond expectations. On the other hand, the prediction that the reform would lead to a significant increase in the number of prohibition decisions adopted by the European Commission has turned out to be too optimistic. Ten possible explanations for this lack of increase in the number of prohibition decisions are tentatively examined. Taking together the figures for the European Commission and the national competition authorities, however, there can be no doubt that Regulation 1/2003 has led to a spectacular increase in the enforcement of Articles 101 and 102 TFEU, and that Regulation 1/2003 has thus been a great success.

Keywords:

Regulation 1/2003, Regulation 17, European Competition Network, national competition authorities, national courts, European Commission

REZUMAT

Regulamentul nr. 1/2003 a produs o modifi care radicală a modului în care sunt executate interdicţiile UE în materia antitrust cuprinse la art. 101 și 102 TFUE. Regimul anterior, precizat de Regulamentul nr. 17, care data din 1962, se caracteriza printr-un sistem centralizat de notificare și autorizare privind art. 101 alin. (3) TFUE. Regulamentul nr. 1/2003 a abolit acest sistem și l-a înlocuit cu un sistem descentralizat de executare ex post. Această reformă a urmărit să permită Comisiei Europene să devină mai activă în urmărirea încălcărilor grave ale art. 101 și 102 TFUE și să descentralizeze executarea către autorităţile de concurenţă și instanţele
naţionale ale statelor membre, păstrând coerenţa la nivelul UE.

Articolul de faţă prezintă pe scurt geneza Regulamentului nr. 1/2003, obiectivele sale și principalele sale rezultate după douăzeci de ani. El constată că descentralizarea către autorităţile naţionale de concurenţă, cooperarea celor din urmă cu Comisia Europeană și între ele, în cadrul Reţelei europene de concurenţă, au constituit un succes major, peste așteptări. Pe de o parte, predicţia că reforma va conduce la o creștere semnificativă a deciziilor de interzicere adoptate de Comisia Europeană s-a dovedit
prea optimistă. Sunt examinate, cu titlu provizoriu, zece posibile explicaţii ale faptului că numărul deciziilor de interzicere nu a crescut. Cumulând valorile numerice ale Comisiei Europene și ale autorităţilor naţionale de concurenţă, este totuși neîndoielnic faptul că Regulamentul nr. 1/2003 a condus la o creștere spectaculoasă a executării art. 101 și 102 TFUE și că Regulamentul nr. 1/2003 a fost astfel un mare succes. 

Legislaţie relevantă: Regulamentul nr. 1/2003
Cuvinte cheie:
Citește articolul complet în platforma de documentare juridică Sintact.ro! Solicită un cont demo gratuit completând formularul de mai jos:

Articole similare