Indicaţiile geografice în contextul achiziţiilor publice

Numărul 1 Anul 2024
Autor Andrei ŢOCA
Revista Numărul 1 Anul 2024

ABSTRACT

Public procurement is a fundamental element for the development and consolidation of the single market at EU level. Each year, Member States allocate substantial financial resources to acquire goods, works, and services by establishing the most economically advantageous tenders.

The acquisition of goods, works and services must be performed by reason of objective procedures along with the principles of equal treatment, non-discrimination, transparency and proportionality, facilitating the competition between economic operators.

Both at EU and national level, there is a desire to promote local products, including gastronomic ones, as a measure to emphasize and encourage national identity. This academic approach aims to analyze the compatibility between the public procurement’s specific rules and principles and the acquisition of a national gastronomic product that enjoys the protection of protected designation of origin (‘PDO’), to the detriment of another gastronomic product, based on considerations related to national specificity, national identity and culture.

Keywords:

public procurement, geographical indications, PDO, culture, gastronomy

REZUMAT

Achiziţiile publice reprezintă un element fundamental pentru dezvoltarea şi consolidarea pieţei unice la nivelul UE. În fiecare an, statele membre alocă resurse financiare substanţiale pentru achiziţionarea de bunuri, lucrări şi servicii prin stabilirea celor mai avantajoase licitaţii din punct de vedere economic. Achiziţia de bunuri, lucrări şi servicii trebuie să se efectueze pe baza unor proceduri obiective alături de principiile egalitaţii de tratament, nediscriminării, transparenţei şi proporţionalităţii, facilitând concurenţa între operatorii economici. 

Atât la nivelul UE, cât şi la nivel naţional, există dorinţa de a promova produsele locale, inclusiv cele gastronomice, ca măsură de subliniere şi încurajare a identităţii naţionale.

Această abordare academică îşi propune să analizeze compatibilitatea dintre regulile şi principiile specifice achiziţiei publice şi achiziţia unui produs gastronomic naţional care se bucură de protecţia denumirii de origine protejată („DOP”), în detrimentul unui alt produs gastronomic, pe baza unor considerente legate de specificul naţional, identitatea şi cultura naţională. 

Legislaţie relevantă:
Cuvinte cheie:
Citește articolul complet în platforma de documentare juridică Sintact.ro! Solicită un cont demo gratuit completând formularul de mai jos:

Articole similare